IKÄ: 31-vuotta
KOTIPAIKKA: Joensuu
TAUSTAA: Moottoriurheilun parissa 5-vuotiaasta lähtien
AMMATTI: Golfkentän toimitusjohtaja
MUUT HARRASTUKSET: motocross, golf, metsästys ja jääkiekko
SEURAA KAUDEN ETENEMISTÄ:
Petja päivittää kisaviikonloppuina Instagram-tiliämme @polarisfinland
28.-29.1. SM Snowcross Rovaniemi – TULOS: Finaalin 4.
4.-5.2. SM Sprint Soini – TULOS: Lauantaina 11. / Sunnuntaina 10.
11.-12.2. SM Snowcross Parikkala – TULOS: –
18.-19.2. SM Sprint Kajaani – TULOS: Lauantaina 16. / Sunnuntaina 14.
SM SPRINT 2023 KAUDEN LOPPUTULOS: 13.
25.2. SM Enduro Ilomantsi – TULOS: SM Pro 9.
4.3. SM Enduro Karstula – TULOS: 7.
18.-19.3 SM Snowcross Kauhajoki – TULOS: 7.
25.3. SM Enduro Kemijärvi – TULOS: 7.
21.-22.4. SM Snowcross Ukkohalla
28.-29.4. Kelkkakunkku Tahko
LUOKKA: SM Pro
KILPAILUNUMERO: #77
MOOTTORIKELKKA: Polaris Matryx 650 XCR
Endurossa ajetaan kaudella 2023 neljä osakilpailua. Yksi osakilpailu koostuu 2-4 maastoerikoiskokeesta jotka ovat kukin mitaltaan 10-65 km. Erikoiskokeelle lähdetään 1-2 min väliajoin ja osakilpailun voittaja ratkeaa kaikkien erikoiskokeiden yhteisajalla. Jokaisesta osakilpailusta jaetaan SM-pisteet tulosten mukaan niin, että voittaja saa 21 pistettä ja 15. 1 pisteen. Mestari ratkeaa kaikkien osakilpailuiden yhteispisteiden perusteella.
– Itse aloitin kelkkaenduron kilpailemisen vuonna 2019 Harraste B -luokasta ja sieltä olen tasaisesti tehnyt nousua niin, että viime vuoden ensikokemukset SemiPro-luokasta palkittiin samantien nousulla SM Pro -luokkaan. Tällä kaudella kalusto on tuttua viime kaudelta, kun pääsee nopeaksi ja kestäväksi todetulla Polaris XCR:llä ajamaan lumisia enduroreittejä. Joka kerta, kun kypärä vedetään päähän, niin voitosta ajetaan, mutta pidän itselleni realistisena tavoitteena ensimmäisellä Pro-kaudella loppusijoitusta 10 parhaan joukossa. Tavoitteena on voittaa SM-mitali seuraavan kolmen kauden aikana.
Lisätietoja lajista Suomen Moottorikelkkailijat ry:n sivuilta: https://smkry.fi/
LUOKKA: SM Pro
KILPAILUNUMERO: #77
MOOTTORIKELKAT: Polaris Matryx 650 XCR & Polaris Axys 600 R
Sprintissä ajetaan kaudella 2023 neljä osakilpailua. Sprintissä on yksi maastoerikoiskoe joka on noin 4-8 km pitkä ja erikoiskoe ajetaan osakilpailussa kolme kertaa väliaika lähdöin 30-60 s välein. Jokaiselta kisakierrokselta lasketaan ajan mukaan SM-pisteet. SM sarjan pisteet lasketaan 12 kisakierroksen yhteispisteistä.
– Sprintti on mukava kilpailumuoto, missä pääsee testaamaan omaa maksiminopeutta erikoiskokeella. Päivän aikana erikoiskoe muuttuu erittäin paljon kelkkojen möyhiessä lunta uuteen muotoon ja monesti viimeisellä kierroksella saadaan nauttia kisakauden isoimmista patikoista lumisilla reiteillä. Omaan kisakalenteriin Sprintit istuvat hyvin tukemaan endurossa kilpailemista, mutta pidän tätä sivulajina. Sprintit on varmasti helpoin tapa tulla kilpailemista kokeilemaan ja harrasteluokassa on yleensä oikein hieno ja pitkä lista uusia miehiä ja naisia kokeilemassa kilvanajoa. Pidän sprinttiä tärkeänä valmistautumisena kauden päättävää kelkkakunkkua varten.
Lisätietoja lajista Suomen Moottorikelkkailijat ry:n sivuilta: https://smkry.fi/
LUOKKA: Sport
KILPAILUNUMERO: #77
MOOTTORIKELKKA: Polaris Axys 600 R
Snowcrossissa ajetaan noin kilometrin mittaista 12 metriä leveätä rataa. Rataan kuuluu mutkia, röykkysuoria ja hyppyreitä. Snowcross on yleisölle miellyttävää seurattavaa paikan päällä ja livelähetysten kautta. SM-sarja koostuu neljästä osakilpailusta sekä erillisestä Stadion Snowcross SM-kilpailusta. Osakilpailu koostuu kahdesta karsintaerästä ja finaalista. Kaikista eristä on mahdollista kerätä pisteitä, mutta finaalissa ratkaistaan aina osakilpailun lopputulokset maaliin tulo järjestyksen mukaisesti ja jaetaan sarjapisteet sen mukaan. Karsintaerän voittaja saa 10 pistettä ja 10. 1 pisteen, finaalin voittaja saa 25 pistettä ja 15. 1 pisteen. SM sarjan voittaja on kauden lopuksi eniten pisteitä kerännyt kuljettaja.
– Snowcross tuli viime vuonna mukaan omaan lajirepertuaariin ja sen kiihkeä kilpailumuoto vei kyllä tällaisen kilpailuhenkisen motocrossniilon mennessään. Tykkään paljon ilmavista hyppyreistä ja ohittamisesta joten lajina snowcross iski minuun samantien. Pidän crossia myös hyvänä harjoitteluna enduroa varten ja tällä kaudella tulen erityisesti harjoittelemaan mahdollisimman paljon snowcrossradalla. Kelkka on tässä tehty täysin snowcrossia varten ja kyseessä on enduroon verrattuna nopeammin kiihtyvä ja kovemmin iskuja vastaanottava kelkka. Tulevalla kaudella tulen kilpailemaan useammassa snowcrosskilpailussa, mutta aika näyttää, kuinka moneen osakilpailuun kerkeän osallistumaan. Lähtökohtaisesti aion ajaa kolme osakilpailua. Tavoitteena on ottaa yksittäisistä osakilpailuista podiumsijoituksia.
Lisätietoja lajista: https://www.moottoriliitto.fi/ ja https://sm-snowcross.fi/
ETUJOUSITUS: Fox-ilmaiskunvaimentimet
KESKI- JA TAKAJOUSITUS: Öhlins-iskunvaimentimet
JOUSITUS: Totaltek
Kausi 2022 oli ensimmäinen XCR:llä ja lähdin tekemään kelkkaa itselleni tuttuun iskunvaimennin konseptiin. Keulasta tuli samantien erinomainen Foxin ilmaiskareilla ja tutuilla säädöillä. Telaston vaimennusta alettiin jumppaamaan Matryxin telastoon Öhlinsin iskareilla. Kohtuu nopeasti alettiin saamaan mekaanikon kanssa juonesta kiinni ja maaliskuun lopussa meillä oli ennen kauden viimeistä kisaa jo oikein hyvin toimiva paketti kasassa iskunvaimennuksen suhteen. Polaris on muuten vakiosäädöiltään ja kestävyydeltään aivan omaa luokkaansa. Kytkin toimii sellaisenaan erittäin hyvin, jarru on markkinoiden tehokkain ja maksiminopeutta löytyy sanalla sanoen riittävästi. Testasin läpi viime kauden XCR:n mekaanista kestävyyttä enkä vahvistanut runkoa mistään kohdasta. Toisin kuin aiemmat kisakelkkani XCR ei ns. antautunut mistään kohdasta, vaan kesti ilman erillistä vahvistamista läpi koko pitkän ja lumisen talven. Olen fiiliksissä uuden kauden kynnyksellä, kun pääsen jatkamaan enduroa tutulla ja hyväksi todetulla kelkalla.
Snowcrossissa sain käsiini Jokikoneen valmiiksi säätämän Polariksen. Kelkka tuntui hyvältä ajettavalta ja säädöt olivat omaan mieleen riittävän hyvät, että ei tarvinnut niihin kajota missään vaiheessa viime talvea. Polarista on mukava lennättää ja se tottelee hyvin röykkysuorilla ja hyppyreissä. Tulevalla kaudella hieno säädetään kelkkaa ja laitetaan kuskiin lisää vauhtia, niin päästään juhlimaan Polariksen kanssa podiumsijoituksia.
Enduro ja Sprint, Erno Kostamo / 38 Service
Snowcross ja Sprint, Jokikone Service
Error: No feed with the ID 2 found.
Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.
Kuvat: Polaris Finland, Petri Kurkinen, Aatu Miettinen, Jouni Jormanainen
Internet-sivuillamme esitetyt mallit saattavat poiketa maahantuotavista myyntimalleista.
Pidätämme oikeuden tuotteiden hintojen ja teknisten tietojen muutoksiin ilman erillistä tiedotusta.
This site uses cookies and related technologies, as described in our privacy policy, for purposes that may include site operation, analytics, enhanced user experience, or advertising. You may choose to consent to our use of these technologies, or manage your own preferences.