Previous slide
Next slide

Bensa, diesel vai sähkö?

UTV:n / side-by-side -laitteen valitseminen ei ole koskaan helppo päätös, mutta nyt täysikokoisten sähköisten versioiden tullessa markkinoille – kuten uusi täysin sähköinen Polaris RANGER XP Kinetic – valinnanvara on kasvanut entisestään. Joten mikä on paras vaihtoehto sinulle, bensa/diesel vai sähkö UTV?

Lue uudesta RANGER XP Kineticistä täältä.

Kumpi on edullisempi: sähkö- vai bensiini-/diesel-ajoneuvo?

Tyypillisesti bensiini- ja diesel-ajoneuvot ovat halvempia ostohetkellä kuin sähköajoneuvot, mutta se ei välttämättä tarkoita, että ne ovat halvempia käyttää pitkällä aikavälillä.

Sähkömoottoreiden kysyntä on kasvanut huimasti viime vuosina, ja vaikka ne ovat aluksi kalliimpia, käyttökustannukset ovat tyypillisesti paljon alhaisemmat kuin bensiini- tai dieselmoottorin, koska niissä on vähemmän liikkuvia osia.

Sähköinen voimansiirto ei vaadi öljynvaihtoa, suodattimen vaihtoa, sytytystulppia tai kytkimien huoltoa, ja nykyisten sähkö- ja polttoainehintojen perusteella ajoneuvon ajo voi olla paljon halvempaa latauksella kuin polttoaineen tankkaus kilometriltä.

Kun otetaan esimerkkinä Polaris RANGER XP Kinetic, suunniteltujen huoltokustannusten odotetaan olevan 70 % pienempiä kuin vastaavien polttoainekäyttöisten ajoneuvojen keskimääräiset huoltokustannukset (valmistajan arvio perustuu keskimääräisiin aikataulutettuihin huoltokustannuksiin viiden vuoden ajanjakson aikana) .

Mitä eroa toimintasäteellä on?

Bensiini- ja diesel-mallien polttoainesäiliön tilavuus vaihtelee, mutta useimmissa tapauksissa kantama on vähemmän huolestuttava, koska säiliö voidaan yksinkertaisesti tankata. Sähköautoissa kantama on kuitenkin tärkeä tekijä ostopäätöksessä, jotta ajoneuvo sopii henkilökohtaisiin tarpeisiisi ja ajotilanteisiin. Sähköautoissa kantama vaihtelee akkujen lukumäärän ja koon mukaan. Yleensä UTV:t ovat pienempiä kuin markkinoilla olevilla tyypillisillä sähköautoilla; nimittäin koska ne ovat pienempiä ja kevyempiä, ja kantamavaatimus on yleensä paljon pienempi (UTV:llä ei usein ajeta pitkiä matkoja).

Myös sähköisten UTV:iden valikoima kehittyy jatkuvasti uuden tekniikan ja edistysaskeleiden myötä. Esimerkkinä RANGER XP Kineticistä Polaris on parantanut merkittävästi tämän sähköisen UTV:n valikoimaa varmistaakseen, että se pystyy selviytymään vaativimmistakin käyttötehtävistä yhdellä latauksella. Premium-varustelu sisältää yhden 14,9 kWh:n litiumioniakun, jonka arvioitu toimintasäde on 45 mailia (70 kilometriä), kun taas Ultimate-varustelu tarjoaa 29,8 kWh akun kapasiteetin ja arviolta 80 mailia (130 kilometriä)*.

Kumpi on kätevämpää - polttoaine vai sähkö?

Monet vastaisivat nopeasti tähän, että perinteinen polttoainekäyttöinen ajoneuvo. Yksinkertaisesti siksi, että polttoainetta on niin helposti saatavilla ja sen täyttäminen kestää vain muutamia minuutteja, jotka molemmat ovat erittäin päteviä etuja, mutta se ei välttämättä ole oikea vastaus jokaiselle käyttäjälle.

Monille polttoaineen lisääminen tarvittaessa on sitä, mihin he ovat tottuneet, ja siksi se on heille kätevintä. Sähköautoa käytettäessä jotkut käyttäjät löytävät “latausrutiinin”, joka toimii heille. Tämä tarkoittaa, että heidän ei tarvitse ottaa huomioon tankkausta päivittäiseen rutiiniinsa. He yksinkertaisesti laittavat ajoneuvon lataukseen siellä missä sitä säilytetään, kuten yön yli tai lounastauolla, ja käyttää sitä normaalisti työaikana. Suurimmalle osalle ihmisistä Polariksen sähköinen UTV tarjoaa enemmän kuin tarpeeksi kantaman päivittäisten tehtävien suorittamiseen latausten välillä.

Esimerkkinä Polaris RANGER XP Kinetic, käyttäjät voivat vain kytkeä RANGERin pistorasiaan ja viiden tunnin kuluttua sähköinen side-by-side on taas valmis käyttöön. Jos virtalähde on aina lähellä sähköinen UTV ei ole haitta, vaan muutos rutiiniin.

Kummalla on paremmat maasto-ominaisuudet?

Ostaessaan hyötymaastoajoneuvoa – bensa-, diesel- tai sähkömallia – asiakkaat tarvitsevat yleensä ajoneuvoltaan yhden asian: Hyötyominaisuuksia.

Juuri tätä varten suunnitellut mönkijät ja UTV:t ovat pieniä, kevyitä, ja niissä on lähes aina maastorenkaat ja neliveto. Onko siis mitään eroa maastoajo-ominaisuuksissa, jos siinä on poltto- ja sähkömoottori?

On sanomattakin selvää, että kaikki ajoneuvot suoriutuvat eri tavalla maastossa, mikä voi johtua yksinkertaisesti siitä, kuinka paljon tehoa niissä on, miten kuljettajan kokemus on ja missä maastossa ne kulkevat. Sähköajoneuvoissa tiedetään olevan enemmän alakerroksien vääntömomenttia, mikä mahdollistaa niiden kiihtymisen nopeammin ja selviytymisen vaikeista tilanteista helposti, mutta akun painon vuoksi jotkut mallit voivat olla raskaampia.

RANGER XP Kinetic tarjoaa eniten hevosvoimia ja vääntömomenttia, mitä on koskaan ollut SxS-luokan ajoneuvoissa, luokkansa johtavalla 110 hevosvoimalla ja 190Nm välittömällä vääntömomentilla, joka tuottaa maksimaalisen tehon ja nopean kiihtyvyyden tarvittaessa ja painaa vain 21 kg enemmän kuin täysikokoinen bensiinikäyttöinen RANGER XP 1000*.

Ympärivuotiseen käyttöön.

Polaris Ranger -mallisto

Valitse Ranger: 570 tai 1000 bensa, diesel tai sähkö. 2-, 3- tai 6 paikkainen. Nordic Pro -malleissa on täydellinen tehdasasennettu lämmityslaitteisto vakiovarusteena. 

40-60 km/h -malleilla saa ajaa tiellä alk. 15v/T-kortti. ABS 80 km/h -mallilla saa ajaa tiellä B-kortilla. Valitse maailman ja Suomen suosituimmasta mallistosta sopiva malli omaan käyttöösi!

RANGER-EDUT:

  • Automaattinen 100% neliveto (kytkettävissä myös 2×4 vedolle)
  • Sähkötoiminen 1×4 Turf Versatrac takavedon tasauspyörästö – maantieajoon, pienempi kääntösäde, vähemmän renkaiden kulutusta, vähemmän jälkiä maastoon
  • EPS-ohjaustehostin vakiovarusteena
  • Reilunkokoinen kipillinen takalava
  • Soveltuu sekä hyöty, että vapaa-ajan käyttöön
  • Maailman ja Suomen ylivoimainen markkinajohtaja
  • Laaja Lock&Ride-lisävarustevalikoima
  • Puskulevyn integroitu asennussarja
  • Sähkövinssin esijohdotus (Nordic Pro 1000 -malleissa Pro HD 4500lbs vakiovarusteena)
  • Ergonomiset ja tilavat sisätilat
  • Kaikki mallit saatavana lämpöhytillä.

RANGER jokaiselle mökille ja tilalle

Ranger ”Mid Size” – Mukavasti ja turvallisesti kahdelle

Rangerin käyttömahdollisuudet ovat erittäin laajat. Ranger ”Mid Size” mallit kulkevat ketterästi myös suomalaisessa metsässä, sillä niiden leveys on vain 22 cm enemmän kuin tavallisen mönkijän.

Ranger Midsize malleissa istutaan rinnakkain, jolloin kulkeminen on turvallista ja keskustelu määränpäästä luonnistuu lähietäisyydeltä. Lisäksi Rangereissa on tilava ja helposti lastattava kippilava, johon voi lastata jopa 227 kg tavaraa. Kokonaisleveys on 1470 mm, joten sitä voi kuljettaa myös 1500 mm leveällä auton trailerilla paikasta toiseen.

Pohjolan olosuhteisiin!

Nordic Pro -mallit – Mukavasti , läpimästi ja turvallisesti

Nordic Pro -malleissa on täydellinen tehdasasennettu lämmityslaitteisto vakiovarusteena.

40-60 km/h -malleilla saa ajaa tiellä alk. 15v/T-kortti. ABS 80 km/h -mallilla saa ajaa tiellä B-kortilla. Valitse maailman ja Suomen suosituimmasta mallistosta sopiva malli omaan käyttöösi!

  • EPS-ohaustehostin vakiovarusteena
  • nestekiertoinen lämmityslaitteisto säätimineen tehdasasennettuna
  • aluvanteet vakiovarusteena
  • upea Black Pearl -metallic väri
  • alkuperäinen huippulaadukas Polaris Pro HD 4500lbs -sähkövinssi vakiovarusteena ( Ranger 1000 Nordic Pro ja Ranger XP 1000 Nordic Pro)
  •  Kaikki mallit saatavana lämpöhytillä.

Mukavasti ja turvallisesti kolmelle ja jopa kuudelle

Ammattilaisen valinta! Voimaa, tilaa, vetokykyä ja uskomatonta etenemiskykyä!

Ranger 1000 / XP / Diesel / Crew

Ranger

4 Videos